Kehidupan ini tidak menjanjikan kebahagian sepanjang masa, kadangkala manusia diasak dengan pelbagai dugaan dan ujian.
Sekiranya lemah, kita akan terus hanyut mengikut kata hati dan tidak berusaha mencari penyelesaian untuk menyelamatkan diri dan keadaan.
Kehidupan itu adalah suatu nikmat bagi orang yang menghargai dan menyedarinya.

Khamis, 21 April 2011

Petua terkena api/air panas/minyak panas

Kali nie wardah nk berkongsi petua pulak. Petua orang2 dulu memang bagus dan mujarab. Yang penting kita kena yakin semasa menggunakannya. Semalam mak wardah terkena api masa dia tengah bakar sampah. Habis lengan sebelah kiri dan kanan dia melecur. Bila dah kena tu masing2 dh jadi cuak dan mati ideal, tak taw mcm mana nk merawat. Mak wardah hanya ingat nk letak ubat gigi. Wardah pulak terus teringatkan cream alor vera yg wardah duk guna selalu tu. Padahal ada petua yg lebih mujarab lagi. Benda2 tu x payah la nk cari jauh2..kat dapur pun ada.


Madu lebah

Seperti yang kita ketahui madu lebah memang banyak khasiatnya dan mampu untuk merawat semua penyakit. Semuanya dah terbukti di dalam Al-Quraan.

Firman Allah dalam surah an-Nahl:
(Surah An-NAhl: 69).

Maksudnya: "Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan."

Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam juga ada berpesan agar seseorang itu berubat dengan madu dan al-Qur'an, Baginda bersabda:

Maksudnya: "Ambillah / pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur'an."

Apabila terkena panas air/api/minyak. Cepat2 lumurkan madu pada tempat terkena panas tadi. InsyaALLAH tempat terkena panas tadi akan cepat sembuh tanpa meninggalkan kesan melecur.

Jika tiada madu, anda juga boleh gunakan telur ayam. Klw ada telur ayam kampung lagi bagus. Klw x da pun xpa guna telur ayam biasa. Pecahkan telur terus lumur pada tempat terkena panas tadi. Jika tak dek jugak bolehlah gunakan marjerin atau sos tiram. Cara penggunanaan pun sama mcm madu lebah tadi.


telur ayam



marjerin


sos tiram

Ada juga petua yang wardah pernah dengar guna kicap pon boleh. Tapi dinasihatkan jangan guna kicap nanti akan meninggalkan kesan parut hitam. Tapi dek kerna dh x dek apa2 kt umah. Yang ada hanyalah kicap. Kita bedal ja. Yang penting luka tu sembuh. Klw ada parut hitam tu nanti kita boleh cari ubat hilang parut pulak kan. Hehheheh

Selamat Beramal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan